BEST ECONOMIC EDUCATION PRACTICES TO INTRODUCE ECONOMIC CONCEPTS IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN
Keywords:
Economic Education, Elementary School Children, Economic Concept
Abstract
Downloads
Download data is not yet available.
References
Farisya Prima, A., & Rizky Andisa, W. 2021. Pentingnya pendidikan ekonomi keluarga dalam membentuk perilaku ekonomi anak. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Pendidikan, 1(2), 105–110. https://doi.org/10.17977/um066v1i22021p105-110
Hasan, M., Azzarah, D. A., Arisah, N., Nurjannah, N., & Nurdiana, N. 2022. Pendidikan Literasi Ekonomi Jenjang Sekolah Dasar Berbasis Bahan Ajar Tematik. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 20(1), 1–14.
Indriani Evi. 2020. Olin Gemar Menabung. Jakarta: Otoritas Jasa Keuangan
Kourilsky, M. L. 1987. Children’s learning of economics: The imperative and the hurdles. Theory Into Practice, 26 (3), 198–205. https://doi.org/10.1080/00405848709543274
Prastiwi Mahar. 2021. Mengenalkan Konsep Ekonomi Pada Anal Dengan 5 Permainan. Kompas. (Online) (https://edukasi.kompas.com). diakses 5 Juli 2023.
Nukman Y, E. 2020. Yana dan Uang Hijau. Jakarta: Otoritas Jasa Keuangan
Otoritas Jasa Keuangan. 2020. Menumbuhkan Kecakapan Literasi Keuangan pada Anak Usia Dini Panduan Bagi Guru, Pendamping, dan Orang Tua. Jakarta: Otoritas Jasa Keuangan Departemen Literasi dan Inklusi Keuangan
Permata, B., Wahyono, H., & Wardoyo, C. (2017). Bahan Ajar Berbasis Cerita untuk Menanamkan Literasi Ekonomi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(3), 356–362.
Saptono, L., & Widjaja, S. U. M. 2016. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Ekonomi Untuk Meningkatkan Literasi Ekonomi Siswa Sekolah Dasar. National Conference on Economic Education. Agustus
Schug, M. C., & Wood, W. C. 2011. Teaching economics in troubled times: Theory and practice for secondary social studies. Routledge.
Schug, M. C., & Hagedorn, E. A. 2005. The Money Savvy PigTM Goes to the Big City: Testing the Effectiveness of an Economics Curriculum for Young Children. The Social Studies, 96(2), 68–71. https://doi.org/10.3200/TSSS.96.2.68-71
Sosin, K., Dick, J., & Reiser, M. L. 1997. Determinants of Achievement of Economics Concepts by Elementary School Students. The Journal of Economic Education, 28(2), 100–121. https://doi.org/10.1080/00220489709595912
Trisnawati, A. E., Wardhana, E. T. D. R. W., Wahyono, H., & Utomo, S. H. 2022. Enrichment Of Early Childhood Classical Economics Learning Through Practical Life With Home Economics. Journal of Positive School Psychology, 6(8), 7353–7365.
Trisnawati, A. E 2022. Pengembangan Model Montessori Pada Pembelajaran Home Economics Untuk Anak Usia Dini. Disertasi tidak diterbitkan, Malang; PPs UM.
VanFossen, P. J. 2003. Best practice economic education for young children? It’s elementary! Kickball or four-square at recess? Pack lunch or buy it? Spend Aunt Edna’s $10 birthday check or save it for a larger gift in the future? Do math homework or play soccer after school?(Raising It In Economics). Social Education, 67(2), 90–95.
VanFossen, P. J. 2011. Best economic education practices for children. Teaching Economics in Troubled Times: Theory and Practice for Secondary Social Studies, 179–199.
Wahyono, H. 2001. Pengaruh Perilaku Ekonomi Kepala Keluarga Terhadap Intensitas Pendidikan Ekonomi di Lingkungan Keluarga. Disertasi. Tidak diterbitkan. Malang: PPs Universitas Negeri Malang
Wahyono, H., & Haryono, A. 2016. Profil Pendidikan Ekonomi Pada Anak di Lingkungan Keluarga Miskin. National Conference On Economic Education. Agustus
Wahyono, H. 2022. Pendidikan Ekonomi dan Kesejahteraan Sosial Dalam Bingkai Ekonomi Pancasila. Pidato Pengukuhan Jabatan Guru Besar dalam Bidang Ilmu Pendidikan Ekonomi Pada Fakultas Ekonomi dan Bisnis UM, Malang, 12 Mei.
Widjaja, S. U. M. 2016. Model Pendidikan Ekonomi Anak Usia Dini Untuk Membendung Sikap Konsumerisme Pada Anak Usia Dini. Pidato Pengukuhan Jabatan Guru Besar dalam Bidang Ilmu Pendidikan Ekonomi Pada Fakultas Ekonomi dan Bisnis UM, Malang, 14 April
Wilson, P., Rush, R., Hussey, S., Puckering, C., Sim, F., Allely, C. S., Doku, P., McConnachie, A., & Gillberg, C. 2012. How evidence-based is an “evidence-based parenting program”? A PRISMA systematic review and meta-analysis of Triple P. BMC Medicine, 10(1), 130. https://doi.org/10.1186/1741-7015-10-130
Hasan, M., Azzarah, D. A., Arisah, N., Nurjannah, N., & Nurdiana, N. 2022. Pendidikan Literasi Ekonomi Jenjang Sekolah Dasar Berbasis Bahan Ajar Tematik. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 20(1), 1–14.
Indriani Evi. 2020. Olin Gemar Menabung. Jakarta: Otoritas Jasa Keuangan
Kourilsky, M. L. 1987. Children’s learning of economics: The imperative and the hurdles. Theory Into Practice, 26 (3), 198–205. https://doi.org/10.1080/00405848709543274
Prastiwi Mahar. 2021. Mengenalkan Konsep Ekonomi Pada Anal Dengan 5 Permainan. Kompas. (Online) (https://edukasi.kompas.com). diakses 5 Juli 2023.
Nukman Y, E. 2020. Yana dan Uang Hijau. Jakarta: Otoritas Jasa Keuangan
Otoritas Jasa Keuangan. 2020. Menumbuhkan Kecakapan Literasi Keuangan pada Anak Usia Dini Panduan Bagi Guru, Pendamping, dan Orang Tua. Jakarta: Otoritas Jasa Keuangan Departemen Literasi dan Inklusi Keuangan
Permata, B., Wahyono, H., & Wardoyo, C. (2017). Bahan Ajar Berbasis Cerita untuk Menanamkan Literasi Ekonomi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(3), 356–362.
Saptono, L., & Widjaja, S. U. M. 2016. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Ekonomi Untuk Meningkatkan Literasi Ekonomi Siswa Sekolah Dasar. National Conference on Economic Education. Agustus
Schug, M. C., & Wood, W. C. 2011. Teaching economics in troubled times: Theory and practice for secondary social studies. Routledge.
Schug, M. C., & Hagedorn, E. A. 2005. The Money Savvy PigTM Goes to the Big City: Testing the Effectiveness of an Economics Curriculum for Young Children. The Social Studies, 96(2), 68–71. https://doi.org/10.3200/TSSS.96.2.68-71
Sosin, K., Dick, J., & Reiser, M. L. 1997. Determinants of Achievement of Economics Concepts by Elementary School Students. The Journal of Economic Education, 28(2), 100–121. https://doi.org/10.1080/00220489709595912
Trisnawati, A. E., Wardhana, E. T. D. R. W., Wahyono, H., & Utomo, S. H. 2022. Enrichment Of Early Childhood Classical Economics Learning Through Practical Life With Home Economics. Journal of Positive School Psychology, 6(8), 7353–7365.
Trisnawati, A. E 2022. Pengembangan Model Montessori Pada Pembelajaran Home Economics Untuk Anak Usia Dini. Disertasi tidak diterbitkan, Malang; PPs UM.
VanFossen, P. J. 2003. Best practice economic education for young children? It’s elementary! Kickball or four-square at recess? Pack lunch or buy it? Spend Aunt Edna’s $10 birthday check or save it for a larger gift in the future? Do math homework or play soccer after school?(Raising It In Economics). Social Education, 67(2), 90–95.
VanFossen, P. J. 2011. Best economic education practices for children. Teaching Economics in Troubled Times: Theory and Practice for Secondary Social Studies, 179–199.
Wahyono, H. 2001. Pengaruh Perilaku Ekonomi Kepala Keluarga Terhadap Intensitas Pendidikan Ekonomi di Lingkungan Keluarga. Disertasi. Tidak diterbitkan. Malang: PPs Universitas Negeri Malang
Wahyono, H., & Haryono, A. 2016. Profil Pendidikan Ekonomi Pada Anak di Lingkungan Keluarga Miskin. National Conference On Economic Education. Agustus
Wahyono, H. 2022. Pendidikan Ekonomi dan Kesejahteraan Sosial Dalam Bingkai Ekonomi Pancasila. Pidato Pengukuhan Jabatan Guru Besar dalam Bidang Ilmu Pendidikan Ekonomi Pada Fakultas Ekonomi dan Bisnis UM, Malang, 12 Mei.
Widjaja, S. U. M. 2016. Model Pendidikan Ekonomi Anak Usia Dini Untuk Membendung Sikap Konsumerisme Pada Anak Usia Dini. Pidato Pengukuhan Jabatan Guru Besar dalam Bidang Ilmu Pendidikan Ekonomi Pada Fakultas Ekonomi dan Bisnis UM, Malang, 14 April
Wilson, P., Rush, R., Hussey, S., Puckering, C., Sim, F., Allely, C. S., Doku, P., McConnachie, A., & Gillberg, C. 2012. How evidence-based is an “evidence-based parenting program”? A PRISMA systematic review and meta-analysis of Triple P. BMC Medicine, 10(1), 130. https://doi.org/10.1186/1741-7015-10-130
Published
2023-07-17
How to Cite
Ahmad, I. (2023). BEST ECONOMIC EDUCATION PRACTICES TO INTRODUCE ECONOMIC CONCEPTS IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi (JUPEK), 4(2), 67 - 81. https://doi.org/10.5281/zenodo.8219825
Section
Articles
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan dan Ekonomi (JUPEK)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.